Mijn lijst met blogs

maandag 18 november 2013

Praatje over quilten.....deze keer moeilijk!



Volgende week ben ik gevraagd een praatje over quilten te houden. Normaalgesproken kost mij dat geen moeite, praat met draagsters van het "quiltvirus" en het gaat vanzelf! 

Deze keer ben ik gevraagd om in een verpleeghuis erover te praten. Ik vind het lastig, hoe leg je aan niet quiltsters uit wat er zo leuk aan is? Het zal denk ik ook een algemeen praatje moeten worden met het laten zien van quilts, een beetje als Supergoof lijkt mij wel wat.. Met beamer of filmpjes van internet lijkt mij ook niet de juiste vorm.

Ik zoek dus nog naar ideetjes, heeft iemand tips voor mij?

10 opmerkingen:

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Ik denk dat het inderdaad het meest simpel is als je gewoon quilts laat zien. Het praatje komt dan vanzelf. Geen technische hoogstandjes met een beamer enzo want dan is de aandacht gauw weg.
Maar mooie dingen zien en misschien wel voelen vindt iedereen leuk.
Succes en het gaat je zeker lukken.
groetjes
Wietske

quilting Jeannet zei

Vraag of Goof mee gaat.....

ria vogelzang zei

Ben het helemaal met Wietske eens.
Misschien wat vertellen over de geschiedenis van het quilten. En dan
neem je heerlijk wat quilts mee, laat iedereen ze maar voelen en van dichtbij zien en als jij je hart laat spreken (misschien ook een beetje over wat er met je gevoelens en je gedachten gebeurt tijdens het patchen en quilten... ;) ...) en het kan volgens mij niet anders dat je dan een geboeid publiek hebt!
Succes verzekerd, volgens mij!
Groetjes hoor en succes met de voorbereiding!

ria vogelzang zei

Oh, laat je ons nog wel horen hoe het gegaan is, ben natuurlijk wel super nieuwsgierig...... :)
Doeg, Ria

Ellie zei

Bij een 'Huiskamergroep' moest ik ergens iets over vertellen. Tsja, waar het hart vol van is . . . . [al werk ik bijzonder traag]. Ik nam een heel stel quilts mee en dat vonden ze geweldig. Bij sommige het verhaal er achter verteld, dat vonden ze leuk. Maar vooral het kijken en voelen werd leuk gevonden.
Veel succes en plezier ermee!
Groetjes, Ellie.

Supergoof zei

Net zo enthousiast vertellen als je altijd doet over quilts, en ze de quilts laten voelen,dan werkt de 'quiltmagic' altijd!
Veel plezier!!
:o)
Wie weet zijn er mensen bij die zelf quilten, hebben gequilt, of quilters in familie of vriendenkring hebben?

Manon zei

Inderdaad gewoon quilts en andere leuke dingetjes die maakt meenemen en, net zo als Supergoof zegt en doet, gewoon laten voelen.

Van dichtbij zien ze het ook misschien wat beter, dan zover af. Iets "afs" weggeven misschien nog, voor aan de muur?

Vertel gewoon over hoe je zelf quilt, niet te ingewikkeld maken denk ik

Dientje zei

Wees gewoon jezelf en presenteer het zoals je anders ook zou doen. Laat je niet afleiden doordat het een verpleeghuis is. Waarschijnlijk komen er bewoners die iets hebben met handwerk vanuit het heden of verleden.
Ik ben activiteitentherapeut en neem regelmatig werkstukken mee. Vandaag toevallig nog 2 werkstukjes van mijn quiltcursus meegenomen, binnenkort op mijn blog te zien. Mijn cliënten vonden het prachtig, ook de heren.
Veel succes en laat ons weten hoe het is gegaan.
Groet,
Dientje (dientjes.blogspot.nl)

Rian zei

gewoon erover praten, dan komt er vast wel een herkennningspunt. Ik weet dat er nogal wat verschil in clienten zit in een verpleeghuis, je zou eventueel nog kunnen vragen wat je voor publiek hebt..... of vraag de contactpersoon daar wat ze verwacht.

Diana zei

Ik zou ook een paar UFO's of WIPs meenemen. Dan kan je het verschil laten zien tussen patchwork en quilten. Da's voor niet-quilters vaak niet helemaal duidelijk. (mijn ervaring: familieleden die een quilt krijgen, hebben vaak het idee dat het na de top wel af is en zien niet direct het quiltwerk).
Verder (stukje van mijn leservaring) letten op de articulatie (duidelijk spreken niet per se hard) zodat je goed verstaanbaar bent (dan wordt er ook niet zo snel doorheen gepraat).
Succes en vooral veel plezier!